Manapouri en Wanaka - Reisverslag uit Lake Tekapo, Nieuw Zeeland van Ineke en Ruud van Duijn - WaarBenJij.nu Manapouri en Wanaka - Reisverslag uit Lake Tekapo, Nieuw Zeeland van Ineke en Ruud van Duijn - WaarBenJij.nu

Manapouri en Wanaka

Door: Ineke en Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ineke en Ruud

25 Maart 2017 | Nieuw Zeeland, Lake Tekapo

Manupouri, maandag 20 maart
Vandaag de langste autorit van onze Nieuw Zeeland trip, 400 km via Twizel, Cornwall en Queenstown, een echte toeristenplaats, naar Manapouri. Deze plaats is de zuidelijkste plek van onze trip.

Manapouri ligt in het Fiordland National Park, dit is 1,2 ha groot en is met ruige bergen, regenwouden en watervallen een echt natuurparadijs. Het staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Twee Fiorden domineren, de zestien kilometer lange Milford Sound en de veertig kilometer lange Doubtful Sound.

Bij een temperatuur die varieert tussen de 19 tot 23 graden genieten we van de wisselende omgeving, grote meren en zien we de eerste sneeuw op de toppen van bergen. We ontdekken ook fruitstalletjes langs de weg. Ruud rijdt te hard, om even te stoppen, dus weet ik niet welk fruit te koop is, ha ha!

Hierna de uitgestrekte landbouwvelden, sommige worden door enorme sproeiers bewaterd. Op het laatste deel van de route enkel omvangrijke schaapskuddes en vele, vele koeien gezien.

De rit stopt eerst in Anau, waar boodschappen gekocht worden. Ineke denkt aan pannekoeken en slim als ze is, vindt ze de kant en klaar versie, Ruud is er later blij mee!

Om 16.30 uur bij de blokhut aangekomen, gemaakt van inheems zilverberk en gemalen boomstammen uit Doubtful Sound, worden we door Dhr. Hunter, een farmer, zeer hartelijk ontvangen, en gewezen op de mooie plekjes in de omgeving.

Manapouri, dinsdag 21 maart
Deze dag ziet Ruud om acht uur de eerste zonnestralen op de bergtoppen, helaas slaat het daarna helemaal dicht.

We besluiten toch maar in de loop van de middag te gaan wandelen, en inderdaad het wordt warmer. En zo duiken we het Fiordland National park in, eerst 15 minuten met de auto. We kiezen voor het traject naar Shallows Bay Hut, dit is een deel van de Kepler Track, een wandeling van 3½ uur.

Langs de Waiau River, door het vochtige woud waar varens en mos weelderig groeien. Een gedeelte lopend over de hangbrug van de rivier en dan steil omhoog langs de oever met prachtige vergezichten!
We passeren een moeras gedeelte met een grote flora, die helaas op dit moment niet bloeit. Dan komen we uit op één van de strandjes van het Lake Manapuri, waar ook een trekkershut staat. Het lijkt ons niets om hierin te overnachten, maar gelukkig denkt niet iedereen er zo over!
Na nog 500 meter verder staan we aan de uitmonding van de Waiau River.

Een gedeelte van dit wandelpad is gebruikt voor film opnamen van The Lord of the Rings. Tolkien, de auteur van deze film, schreef over een andere wereld, een ander land en een tijd als in de historie. Dit New Zealand is adembenemend, uitzonderlijk prachtig, aldus Tolkien.

Wanaka, woensdag 22 maart
Vandaag vertrekken we richting Wanaka, deze plaats wordt vaak met Queenstown vergeleken, alhoewel deze drie maal zo groot is.
Wanaka is zowel in de zomer als in de winter een populaire vakantieplaats voor Nieuw- Zeelanders en ook het inwonertal groeit sneller dan elders in het land. Wanaka ligt met een brede, vrolijke oeverzone aan het vierde meer van Nieuw Zeeland.

Wanneer we opstaan zien we de zon al over de toppen van de bergen schijnen. Een prachtig gezicht, dat meer in het geheugen blijft dan op een foto is vast te leggen. Via een kortere route genaamd Crown Range Road, deze is nog niet zolang geleden geasfalteerd, rijden we slingerend tussen de bergen door, prachtig!

In Wanaka aangekomen vinden we, weer mede door de logica van Ineke, na enige tijd ons verblijf, alwaar we door de gastvrouw Caroline zeer hartelijk worden ontvangen.

Onder het genot van koffie, horen we de nodige informatie over de omgeving. Ze belt direct voor informatie over de weersomstandigheden, voor de helikoptervlucht, die we vrijdag gaan maken. Het weer is perfect voor deze bijzondere tocht!

Andere gasten arriveren, een echtpaar uit Bodegraven en even later een echtpaar uit Amerika, all over the world!
Na de spullen te hebben uitgepakt, gaan we op verkenning in de plaats zelf, dit is op loopafstand, van ons onderkomen, wat wil je nog meer!

Op het aanbevolen adres, genaamd Francesca, hebben inderdaad een heerlijke pizza gegeten!.

Wanaka, donderdag 23 maart
De dag begint met een gezamenlijk ontbijt, altijd leuk, om samen met anderen de diverse reis verhalen te horen. Wanneer er wordt nagetafeld en over de maaltijden wordt gesproken, horen we, dat we hier niet kunnen koken, dus vier dagen uit eten!

Maar…. eerst naar de schoenmaker voor reparatie van de wandelschoenen van Ineke, de zolen zitten los en we gaan nog wel wandelen in onze vakantie, dit wel op goede schoenen!
Een kop koffie op het terras, in het zonnetje!

‘s Middags een wandeling langs de oostoever van het meer, naar later blijkt, een tocht van ruim 15 km!
Met opnieuw de prachtige vergezichten, de moeite waard!

We eindigen de dag in de het dorp, halen de schoenen op, en verkoelen ons met een biertje!

Wanaka, vrijdag 24 maart
Op tijd opgestaan, want vandaag staat op het programma de auto tocht, richting de westkust naar Makarora, de helikoptervlucht, drie uur wandelen en als laatste, een vaart met een jetboat over een deel van de 50 km. Lange rivier.

Bij het ontbijt worden we door Caroline en Susie goedemorgen gewenst, met het bericht dat het weer vandaag perfect is voor onze trip.
We melden ons op tijd, en worden ontvangen door een aardige Nieuw Zeelander.

Graag willen we even jullie zeggen, dat we sowieso, de indruk hebben, dat de Nieuw Zeelanders aardig en rustig overkomen. Dit zal ongetwijfeld ook een stuk komen, doordat er in dit land een geweldige ruimte is!
Dan is er de briefing voor de vlucht, hoe benader je een helikopter en andere veiligheidsaspecten.

We gaan de hoogtepunten van het Zuidereiland op een unieke manier zien en beleven! De tocht brengt ons door een ongerept wildernisgebied met uitgestrekte bossen, rivierdalen en langs de met sneeuw bedekte bergen van het Mt. Aspering National Park, dit park is Wereld Erfgoed en staat op de UNESCO lijst.

De piloot vertelt ons onderweg de geschiedenis van de geologie van het gebied, in de winter ziet dit gebied eruit als in Siberië!

We stijgen naar boven, langs de bergwanden tot boven de hoogste toppen, bedekt met sneeuw. We zien meerdere gletsjers en de piloot verteld ons over de hoogten en de ligging van de bergen.

Geweldig, of in het Engels, amazing! Vanuit de lucht is de stroming van de rivier, door de kleuring van het water duidelijk te zien.

Na de tocht, moet deze bijzondere ervaring, natuurlijk wel even op de foto vastgelegd worden!

We landen in de Siberia Valley, voor de wandeling, deze loopt langs de bergwand door de bossen.

Het weer wordt steeds beter en door het wandelen krijgen we het steeds warmer, maar niet zeuren!

De wandeling op zich is bijzonder, met de nodige afdalingen, vaak op graffel, dus uitkijken!

Het bijzondere vogeltje, genaamd P:iwauwau wordt door ons gespot!

Na drie uur wandelen, arriveren we aan het meer, bij de jetboot. Hier waren nog wat meer people, met z’n allen varen we, nou ja… vliegen we over het water!

We varen over de rivier, die op enkele plaatsen net diep genoeg is voor de jetboot. Onderweg horen we, waar we zijn in de valley, maar alleen, wanneer de boot even stil ligt, want anders kun je elkaar niet verstaan!
Het was een amazing day, die we met een maaltijd en een fles wijn in een Indiaas restaurant afsluiten..

Opnieuw vakantiegroeten Ruud en Ineke

• 25 Maart 2017 - 09:36

Esther:

Mooie indrukwekkende dingen gezien en gedaan. En als we het zo lezen ook een drukke agenda

• 25 Maart 2017 - 20:58

Mirjam :

Ziet er goed uit! Drukke agenda lees ik al! Maar geniet!

• 25 Maart 2017 - 22:53

Geertje:

Wat een geweldige ervaringen doen jullie op!Blijf vooral van en met elkaar genieten!

• 26 Maart 2017 - 06:56

Hettie Prins:

Hallo, Ruud en Ineke.

Gisteravond(zaterdag) zag ik jullie prachtig reisverslag en reageerde daar op,maar ik denk niet dat dat door gekomen is. Alsnog, wij vonden het heel interresant en waren heel erg onder de indruk van jullie lange wandelingen. Ook Tally en Herman, we hadden coffee met elkaar na de kerk, en ik heb het Hun voorgelezen.Ook hele leuke foto's, zeg! Blijf genieten en be save!!! Love us four! But ','

• 26 Maart 2017 - 12:16

Ger En Annie:

Geweldig dat jullie dit allemaal samen kunnen beleven.
    Nog heel veel mooie dagen. groetjes

• 26 Maart 2017 - 13:25

Alphons Lunter/Gerrie.:

wat een fantastische belevenis daar in het verre Nieuw Zeeland, kan zien Ineke dat je geniet,
    wat is de natuur toch mooi.
    lieve Groet A en Gerrie.

• 27 Maart 2017 - 09:46

Loes:

Heel leuk om zo mee te kunnen lezen! Geniet van jullie geweldige vakantie!
    Groetjes van Loes.

• 27 Maart 2017 - 11:30

Tamira:

Geweldig Ineke en Ruud! Wat een geweldig verslag en prachtige foto's. Geniet ervan! Groetjes van Tamira

• 27 Maart 2017 - 12:06

Jeanet: