Rotorua - Reisverslag uit Kuaotunu, Nieuw Zeeland van Ineke en Ruud van Duijn - WaarBenJij.nu Rotorua - Reisverslag uit Kuaotunu, Nieuw Zeeland van Ineke en Ruud van Duijn - WaarBenJij.nu

Rotorua

Door: Ineke en Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ineke en Ruud

14 April 2017 | Nieuw Zeeland, Kuaotunu

Rotorua, dinsdag 11 april 2017

Vandaag rijden we naar Rotorua, deze plaats ligt 250 kilometer noordelijker, dus op tijd vertrekken. The River Lodge, waar we de afgelopen drie dagen vertoefden, is een accommodatie om aan te bevelen, met name ook, door de gastheer!

Het begint wat te regenen als we vertrekken, en het gaat onderweg harder regenen, dus we rijden lekker door.

Hartelijk worden we door Chris en Dave ontvangen, eigenaars van ons verblijf voor de komende drie dagen. Tijdens de koffie, krijgen we adviezen over de vele mogelijkheden, die Rotorua heeft.

Onze gastheer Dave, vertelt dat hij eerder farmer was met koeien en schapen, hij is nu met pensioen en ze houden nog een paar schapen. De B&B hebben ze al jaren en we zien later, middels spelden op een wereldkaart, waar ook de onze bijkomt, hoeveel gasten hier al hebben vertoeft. Zelfs de hoofdrolspeler van The Lord of The Rings! Het echtpaar kenden hem niet, maar de andere gasten maakten hun hier opmerkzaam op!

Wat bijkomen van de reis, een hapje eten en wat zijn de plannen morgen, alhoewel de weersverwachting ziet er helaas niet gunstig uit!
De dag zit er bijna weer op, wel nog een stukje reisverslag schrijven!

Rotorua, woensdag 12 april 2017

Vannacht en ook wanneer we opstaan, komt de regen met bakken uit de lucht! De komende twee dagen zal het regenen, dus…. We gaan toch op pad en reizen af naar Orakei Korako, een geothermisch park genaamd The Hidden Valley.

Aangekomen varen we eerst met een veerbootje het meer over. Het weer knapt op, en we lopen het eerste uur lekker droog, erna gaat het weer regenen. Het eerste wat opvalt, zijn de prachtige gekleurde sintelterrassen en verschillende geisers, deze geven een stinkende zwavelgeur af. Al lopend komen we verder in een dicht oerwoud, met vele verschillende bomen en struiken.

We maken een wandeling van 1.5 uur, afwisselend qua hoogte, op deze manier kijk je op verschillende wijze naar de prachtige kleuren van de terrassen.

We gaan verder en bezoeken bij Wai O Tapu nog een mudpool, het borrelend water, wat lijkt op cement, blijft bijzonder!

’s Avonds heerlijk in Rotorua gegeten.

Rotorua, donderdag 13 april 2017

Deze morgen wordt Ruud aan het ontbijt verrast, met slingers, in de ontbijtkamer, hij is namelijk vandaag jarig! Er ligt ook een felicitatiekaart op zijn bord, van Chris en Dave. Tevens zijn er apps van het thuisfront gestuurd, altijd leuk!

We hebben ook een email van Travel Essence, onze reisorganisatie ontvangen, over de weersverwachting. Er is een cycloon waarschuwing en het is zeker dat er wegen, naar Kuaotunu , waar we morgen naar toe rijden, niet begaanbaar zijn. Afspraak is, voor we vertrekken, dat we eerst bellen met de eigenaar van de B&B in Kuaotunu. Men verteld ons, dat dit een onverwachte periode met stormen en cyclonen is.

Na het ontbijt, besluiten we ook deze dag op pad te gaan. We willen eerst naar de bron van de rivier gaan van waaruit het huis het water krijgt, er is daar ook een wandeling te maken. Net als we daar aankomen, worden er hekken voor de ingang gezet. Uit veiligheid is het gesloten, men verteld ons, dat er al een aantal bomen zijn omgewaaid.

We maken vervolgens een rit om het meer naar de stad waarna we, na informatie bij het info centrum, naar Rainbow Springs gaan, dit is een accommodatie, waar je vele verschillende vogels kunt zien en een uitleg krijgt over de Kiwi, de vogel, die erg bekend in Nieuw Zeeland is.

Tijdens de rondleiding horen we, dat hier ook eieren van deze vogel worden uitgebroed. De Kiwi wordt bedreigd door de Possum, als ook door honden. De Kiwi legt zes eieren per jaar, per leg drie eieren. Telkens verlaat zij na het leggen van een ei het nest en komt na 14 dagen terug voor het leggen van de volgende ei. Een Kiwi ei weegt gemiddeld 400 gram!

De Kiwi is een vogel, de vleugels zijn echter niet ontwikkeld reden waarom ze dus niet vliegen. Ze hebben ook geen veren, maar een vacht. Interessant, om deze informatie te horen.
Hierna lopen we in de gietende regen verder door het park, om de verschillende vogels en vissen te bekijken.

We willen toch nog wel een stukje van Rotorua zien, en bekijken de Goverments Garden en het daar aanwezige gesloten museum, maar deze ziet er aan de buitenkant wel prachtig uit! We willen wel meer zien, maar het regent pijpenstelen, dus op naar huis!

Aan het ontbijt heeft Chris aan ons gevraagd, of ze vanavond voor ons zal koken, leuk voorstel! Het menu is lam, dit van hun eigen vee, met groente en aardappels. Als toetje is Paflo, opgesierd met kaarsjes, ijs en vruchten. Dit diner samen met Chris en Dave maakt het een mooie afsluiting van de dag.

Na het eten is er een belletje van Travel Essence dat onze volgende locatie, vanwege een cycloon morgen niet bereikbaar is. Dit houdt in, dat we een dag langer in Rotorua blijven en dat er voor de laatste drie nachten, naar verwachting een nieuwe locatie gezocht gaat worden.

We horen morgen verder. De volgende morgen hoorden we dat we toch naar het volgende adres kunnen. Dus op naar Kuaotune!
Dit worden de laatste paar dagen in Nieuw Zeeland.

• 14 April 2017 - 14:00

Karin:

wat hebben jullie veel beleefd en vooral veel gezien! Het zal erg wennen worden om weer thuis te zijn, maar misschien toch ook wel weer lekker toch?
    Geniet er nog ff lekker van saampies!

x de Plasjes

• 14 April 2017 - 14:09

Marja:

Prachtige fotos ook zeg en veel gezien maar dat zei zus karin al en dan weer…BACK HOME alvast een goede terugreis hoor en een aangename vlucht naar ons kikkerlandje………xx

• 14 April 2017 - 20:46

Janna:

een bijzondere verjaardag Ruud,
    lekker toetje,
    nooit gehoord dat een kiwi niet alleen een plant was en wat bijzonder geen veren

• 17 April 2017 - 22:14

Mirjam:

Wat een avontuur! En wat leuk dat er zo aandacht voor Ruud's verjaardag was. Nog gefeliciteerd allebei!