Wanaka - Franz Jozef Glacier - Reisverslag uit Franz Josef/Waiau, Nieuw Zeeland van Ineke en Ruud van Duijn - WaarBenJij.nu Wanaka - Franz Jozef Glacier - Reisverslag uit Franz Josef/Waiau, Nieuw Zeeland van Ineke en Ruud van Duijn - WaarBenJij.nu

Wanaka - Franz Jozef Glacier

Door: Ineke en Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ineke en Ruud

27 Maart 2017 | Nieuw Zeeland, Franz Josef/Waiau

Wanaka zaterdag 25 maart

Het weer is vandaag wat minder, dus eerst maar wat van de afgelopen dagen opruimen! Rond een uur of twee gaan we wandelen, de zon schijnt weer heerlijk!. Bij de rivier, genaamd Outlet, waar we donderdag eindigden, willen we toch een stukje langs de rivier verder gaan, juist de vallei is prachtig.

We pakken de auto er naar toe, op de parkeerplaats staan meerdere auto’s met lege boottrailers. Wat blijkt, er is speedboot wedstrijd, 1 voor 1 vertrekken de 15 boten. Bij een enkeling kwam de neus gevaarlijk omhoog, later vertelde men ons, dat er maar liefst voor 2000 dollar brandstof per boot verstookt wordt, voor een tochtje van hooguit 5 kilometer.

Al snel was de laatste boot vertrokken en konden we genieten van de stilte in de vallei. Via een mountainbike track wandelen we door de bossen terug naar de auto. Het klimmen en klauteren heeft ons weer 8 kilometer wandelen opgeleverd, we hebben dan ook wel weer een ijsco verdiend!
Aan het eind van de dag halen we een salade en een biertje en genieten op het strandje in de zon van de laatste avond in Wanaka.

Franz Jozef Glacier zondag 26 maart

Opgestaan, en voor het eerst in onze vakantie, regent het!

Na het ontbijt, trekken we vandaag weer verder, via de SH6, een hoofdweg die we komende week verder volgen naar het noorden. Maar de eerste plaats langs deze weg heet Franz Jozef Glacier. Een lange weg slingerend door valleien, over bergen en door dalen. Meerdere one lane bruggen over beken en rivieren, de langste van 750 meter bij de plaats Haast.

We zijn dan inmiddels aan de westkust van het Zuider Eiland. En bezoken bij Haast het documentatie en informatie centrum, wat verteld over de ontwikkeling van het landschap, de natuur en de ecologische ontwikkeling van deze omgeving. Ook hoe men in de dertiger jaren met de hand, paard en wagen begon met de aanleg van wegen naar Haast.
Na een kop koffie trekken we verder, dan zien we voor het eerst echt de Tasman Sea, spectaculair!

De autorit gaat door, tot op een plek waar we als het ware lopend de zee in kunnen, op dit moment te koud om erin te zwemmen!

Opeens ontdekken we langs de kant van de weg, een berg witte stenen met willekeurige namen erop, uit verschillende landen. Hoe dit begint is een vraag, en wij als echte Hollanders kunnen het niet laten, dit ook te doen, we zoeken een steen en zetten onze namen erop.

Om half vier komen op plaats van bestemming aan, Franz Jozef Glacier.
Hoe komt een Nieuw-Zeelandse gletsjer aan de naan Franz Josef?
Het gebruikelijk antwoord is: Julius von Haast noemde hem in 1865 naar keizer Franz Joseph 1 van Oostenrijk. Maar waarom?

De geoloog Haast was in Bonn geboren en zocht in opdracht van het provinciebestuur van Canterbury in het Westland naar bodemschatten. Haast was echter goed bevriend met zijn collega Ferdinand Hochstetter, die als geoloog in dienst van de Oostenrijkse overheid op het onderzoeksschip Novara naar Nieuw Zeeland was gekomen.

De vernoeming van de gletsjer naar de Oostenrijkse keizer was dus in de eerste plaats een groet aan de vriend in Wenen.
De plaats Franz Josef staat bekend om zijn vele mogelijkheden, sightseeingvluchten, tandemparachutesprongen en ijsklimmen.
Wij gaan gewoon maar morgen wandelen!

Franz Josef Glacier maandag 27 maart

Vannacht heeft het veel geregend, tegen twaalf uur maken we ons klaar voor de wandeling naar de Franz Josef Glacier. We gaan lopen vanuit ons cottage, dit maakt de tocht wat langer maar voert ons wel door met regenwoud begroeide oude morenen naar de brede stenen bedding van de Waiho.

Onderweg zijn er de vele watervallen uit de omliggende bergen die een aanvulling zijn op het gletsjer water.

Is de Waiho River normaal al wild stromend, na zoveel regen is deze nog sterker. Dat de rivier krachtig is getuigd het feit dat een deel van het oorspronkelijke pad naar de Glacier is weggeslagen.

De indruk bij de eindmorene is veel minder spectaculair dan we verwachten. Op ruim 750 meter afstand zien we het einde van de gletsjer. Het belangrijkste aspect wat opvalt is de kleur van het water, dit is grijs, dat op enig moment ver onder de gletsjer zichtbaar wordt. Op de weg terug zien we op grote afstand een hangbrug.

De naam Waiho betekent rokend water, bij warm weer hangt er vaak een waas van damp boven de rivier, dit wordt veroorzaakt door het temperatuurverschil. We constateren dit ook daar het, naar mate de wandeling vordert, warmer wordt.

Bijna terug van de Glacier wandeling klimmen we naar Sentinel Rock, een punt om de gletsjer bedding te overzien. Hier staan informatie borden met de omvang van de gletsjer, van 1865 tot 2010.

Terug gaan we via de Douglas Walk, een met gravel verhard pad wat voert door een dicht bos met lage boompjes, varens en dikke mostapijten. We passeren Peter’s Pool, in het stille water weerspiegeld de gletsjer, en nemen de aftakking naar de hangbrug die we op grote afstand tijdens de terugtocht naar de gletsjer ook zagen. Deze brug waar, zo geven de borden aan, je met maximaal 5 personen tegelijk op mag, dus tellen!

Na de brug komen we weer in het regenwoud, we vervolgen dit pad, wat ons naar de hoofdweg leidt, alwaar we langs de kolkende rivier weer terug keren naar de plaats Franz Josef.

Morgen trekken we weer verder, we gaan dan naar een huisje z’n dertien mijl boven Greymouth, afgelegen aan het strand zonder wifi en volledig zelf catering.

Ons is beloofd, dat we bij laag water mosselen kunnen rapen, we zijn benieuwd!

Groet Ruud en Ineke.

• 27 Maart 2017 - 12:33

Sabine Deelen:

Beste Ruud en Ineke,

Wat klinkt dit allemaal prachtig en sportief! Veel plezier met het vervolg.

Sabine

• 27 Maart 2017 - 12:39

Karin:

Wat een avontuur als ik dat allemaal lees, heel veel plezier verder ik hou het in de gaten hier ;-)

• 27 Maart 2017 - 13:46

Marja Messemaker:

Jeetje hee ien en ruud wat een belevenis zeg is wel erg leuk om te lezen zeg wat jullie allemaal doen en zien zeg dat pakken ze niet meer van jullie af heel veel plezier nog in jullie verdere avontuur daar…………

• 27 Maart 2017 - 14:15

Marianne:

Ziet er heerlijk uit allemaal, lekker opzuigen en genieten! Liefs

• 27 Maart 2017 - 19:41

Janna:

prachtig wat jullie allemaal zien, lijkt me allemaal heel helder en schoon daar,
    prachtige foto,s ook
    een heel ander soort trekvogelpad haha
    succes de volgende dagen aan zee, van niemand last daar,
    we weer uit naar het volgende verslag,
    groet evert janna

• 27 Maart 2017 - 20:56

Jan En Nel Hoek:

Leuk om zo jullie belevenissen te lezen, nog veel reisplezier hoor!!!

• 27 Maart 2017 - 21:55

Greta:

Je wordt echt mee genomen op vakantie, door jullie reisverslagen!
    Leuk, hoor!
    Zo te lezen genieten jullie op en top!1

• 28 Maart 2017 - 15:45

Margriet Vd Ploeg:

Ik ben weer helemaal daar, prachtige foto's.
    Geniet nog even, alle tijd.

• 29 Maart 2017 - 22:16

Ina:

Hallo Ineke en Ruud

Ik hoorde via Janna dat jullie verslag doen van jullie geweldige reis
    Met veel plezier heb ik het gelezen
    Nog fijne vakantie
    Liefs Ina